WSPÓŁCZESNY RYNEK KONSUMENTA – SPRZEDAŻ I USŁUGI
Termin: 15-16 czerwca 2023 roku
Miejsce: Sala Senacka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ul. Rakowicka 27, Kraków/online
Komitet Naukowy
Prof. Maria Teresa Alvarez – University of Madrid
Prof. dr hab. Ewa Bagińska – Uniwersytet Gdański
Prof. Francisco Oliva Blazquez – University Pablo de Olavide, Seville
Prof. Angelo Viglianisi Ferraro – University of Reggio Calabria
Prof. dr hab. Bogusława Gnela – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Prof. Suzana Kraljić – University of Maribor
Prof. Marketa Selucká – University of Brno
Prof. dr hab. Marcin Trzebiatowski – Katolicki Uniwersytet Lubelski
Prof. dr hab. Fryderyk Zoll – Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet w Osnabrück
dr hab. Marzena Czarnecka, prof. UE – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr hab. Mariusz Fras, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski
dr hab. Lesław Góral, prof. UŁ – Uniwersytet Łódzki
doc. JUDr. dr Regina Hučková – UPJŠ w Košiciach
dr hab. Monika Jagielska, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski
dr hab. Kinga Michałowska, prof. UEK – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr hab. Monika Namysłowska, prof. UŁ – Uniwersytet Łódzki
dr hab. Monika Szaraniec, prof. UEK – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr hab. Michał Wyrwiński – Uniwersytet Jagielloński
Istota Konferencji
Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy krajowe stanowiące implementację trzech unijnych dyrektyw konsumenckich: 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów oraz 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r., określanej powszechnie w języku prawniczym mianem „dyrektywy Omnibus”. Wymienione powyżej akty prawa unijnego stanowią kolejny etap na drodze do unowocześnienia przepisów dotyczących ochrony konsumenta w zakresie sprzedaży oraz usług. Należy jednak podkreślić, że sposób ich implementacji do polskiego porządku prawnego już na etapie prac przygotowawczych stanowił przedmiot licznych głosów krytycznych podnoszonych przez przedstawicieli doktryny prawa cywilnego. Ustalenia wymaga zatem, czy podnoszone obawy, dotyczące m.in. przyjętej techniki legislacyjnej, były uzasadnione. Wdrożenie wskazanych aktów prawnych rodzi liczne problemy, zwłaszcza w kontekście zmienionej regulacji odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu braku zgodności towaru z umową w obrocie z udziałem konsumentów, otwierając przestrzeń do dyskusji dla teoretyków i praktyków, w tym podmiotów działających na rzecz konsumentów oraz przedsiębiorców. Jubileuszowy charakter konferencji uzasadnia także refleksję nad ewolucją prawa konsumenckiego na przestrzeni ostatnich 10 lat (również w kontekście szybkich zmian technologicznych wymuszających m.in. prawną regulację umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej).
Cele Konferencji
Celem konferencji jest dokonanie wielopłaszczyznowej analizy regulacji prawnych służących ochronie interesów konsumentów, zwłaszcza w kontekście sprzedaży towarów oraz świadczenia na ich rzecz różnorakich usług. Dzięki wymianie doświadczeń środowisk naukowych, podmiotów działających na rzecz konsumentów oraz przedsiębiorców możliwe będzie wypracowanie teoretycznych i praktycznych rozwiązań, które doprowadzą do właściwego sposobu interpretacji przepisów prawnych oraz skutecznie usprawnią obowiązujące procedury.
Obszary Tematyczne
Obrady zostaną podzielone na sesje, w ramach których organizatorzy zamierzają poruszyć zagadnienia
z zakresu sprzedaży, medycyny, finansów, telekomunikacji oraz energetyki (w szczególności OZE) Zagadnienia z zakresu rynku energetycznego, będą obejmowały w szczególności proces zawierania umów, obowiązki informacyjne oraz innymi kwestie mające znaczenie dla rynku energetycznego. Nadto poruszane będą zagadnienia związane z OZE ze szczególnym uwzględnieniem źródeł ich finansowania.
W toku konferencji, oprócz referatów, organizatorzy przewidują moderowane dyskusje specjalistów – praktyków i teoretyków – z zakresu szeroko pojętego prawa konsumenckiego.
Ramowy Program Konferencji
I dzień – 15 czerwca 2023 r. (czwartek)
-
- Powitanie
-
- Wystąpienia prelegentów zagranicznych
-
- Panel dyskusyjny I – Pozycja prawna konsumenta na współczesnym rynku sprzedaży
-
- Panel dyskusyjny II – Pozycja prawna konsumenta na rynku cyfrowym
-
- Panel dyskusyjny III – Konsument na rynku energii
-
- Panel młodych naukowców.
II dzień – 16 czerwca 2023 r. (piątek)
-
- Wystąpienia prelegentów krajowych
-
- Panel dyskusyjny IV – Nowe technologie na rynku usług medycznych a prawa konsumenta
-
- Panel dyskusyjny IV – Ochrona konsumenta na rynku finansowym
-
- Zakończenie
Prezentacje Młodych Naukowców
Organizatorzy przewidują w pierwszym dniu konferencji dodatkową sesję naukową, w ramach której wystąpią młodsi pracownicy naukowi, doktoranci oraz studenci prezentując wystąpienia w ramach panelu młodych naukowców, poświęcone tematyce konferencji.
Komitet Organizacyjny
dr hab. Kinga Michałowska, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
mgr Elżbieta Sługocka – Krupa, Wiceprezes Stowarzyszenia Rzeczników Konsumentów
mgr Krzysztof Podgórski, Prezes Stowarzyszenia Rzeczników Konsumentów
dr Błażej Bugajski, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
dr Piotr Kukuryk, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
mgr Paweł Dyrduł, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
mgr Karol Magoń, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kontakt
mgr Paweł Dyrduł, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
email: 10konferencjakonsumencka@uek.krakow.pl
Stowarzyszenie Rzeczników Konsumentów