Ułatwienia dostępu

Instytut Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Aktualności

X Jubileuszowa Międzynarodowa Konsumencka Konferencja Naukowa

X Jubileuszowa Międzynarodowa Konsumencka Konferencja Naukowa

WSPÓŁCZESNY RYNEK KONSUMENTA – SPRZEDAŻ I USŁUGI

Termin: 15-16 czerwca 2023 roku

Miejsce: Sala Senacka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ul. Rakowicka 27, Kraków/online

Dołącz do wydarzenia

 

Komitet Naukowy

Prof. Maria Teresa Alvarez – University of Madrid

Prof. dr hab. Ewa Bagińska – Uniwersytet Gdański

Prof. Francisco Oliva Blazquez – University Pablo de Olavide, Seville

Prof. Angelo Viglianisi Ferraro – University of Reggio Calabria

Prof. dr hab. Bogusława Gnela – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Prof. Suzana Kraljić – University of Maribor

Prof. Marketa Selucká – University of Brno

Prof. dr hab. Marcin Trzebiatowski – Katolicki Uniwersytet Lubelski

Prof. dr hab. Fryderyk Zoll – Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet w Osnabrück

dr hab. Marzena Czarnecka, prof. UE – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

dr hab. Mariusz Fras, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski

dr hab. Lesław Góral, prof. UŁ – Uniwersytet Łódzki

doc. JUDr. dr Regina Hučková – UPJŠ w Košiciach

dr hab. Monika Jagielska, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski

dr hab. Kinga Michałowska, prof. UEK – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

dr hab. Monika Namysłowska, prof. UŁ – Uniwersytet Łódzki

dr hab. Monika Szaraniec, prof. UEK – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

dr hab. Michał Wyrwiński – Uniwersytet Jagielloński

 

Istota Konferencji

Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy krajowe stanowiące implementację trzech unijnych dyrektyw konsumenckich: 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów oraz 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r., określanej powszechnie w języku prawniczym mianem „dyrektywy Omnibus”. Wymienione powyżej akty prawa unijnego stanowią kolejny etap na drodze do unowocześnienia przepisów dotyczących ochrony konsumenta w zakresie sprzedaży oraz usług. Należy jednak podkreślić, że sposób ich implementacji do polskiego porządku prawnego już na etapie prac przygotowawczych stanowił przedmiot licznych głosów krytycznych podnoszonych przez przedstawicieli doktryny prawa cywilnego. Ustalenia wymaga zatem, czy podnoszone obawy, dotyczące m.in. przyjętej techniki legislacyjnej, były uzasadnione. Wdrożenie wskazanych aktów prawnych rodzi liczne problemy, zwłaszcza w kontekście zmienionej regulacji odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu braku zgodności towaru z umową w obrocie z udziałem konsumentów, otwierając przestrzeń do dyskusji dla teoretyków i praktyków, w tym podmiotów działających na rzecz konsumentów oraz przedsiębiorców. Jubileuszowy charakter konferencji uzasadnia także refleksję nad ewolucją prawa konsumenckiego na przestrzeni ostatnich 10 lat (również w kontekście szybkich zmian technologicznych wymuszających m.in. prawną regulację umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej).

Cele Konferencji

Celem konferencji jest dokonanie wielopłaszczyznowej analizy regulacji prawnych służących ochronie interesów konsumentów, zwłaszcza w kontekście sprzedaży towarów oraz świadczenia na ich rzecz różnorakich usług. Dzięki wymianie doświadczeń środowisk naukowych, podmiotów działających na rzecz konsumentów oraz przedsiębiorców możliwe będzie wypracowanie teoretycznych i praktycznych rozwiązań, które doprowadzą do właściwego sposobu interpretacji przepisów prawnych oraz skutecznie usprawnią obowiązujące procedury.

Obszary Tematyczne

Obrady zostaną podzielone na sesje, w ramach których organizatorzy zamierzają poruszyć zagadnienia
z zakresu sprzedaży, medycyny, finansów, telekomunikacji oraz energetyki (w szczególności OZE) Zagadnienia z zakresu rynku energetycznego, będą obejmowały w szczególności proces zawierania umów, obowiązki informacyjne oraz innymi kwestie mające znaczenie dla rynku energetycznego. Nadto poruszane będą zagadnienia związane z OZE ze szczególnym uwzględnieniem źródeł ich finansowania.

W toku konferencji, oprócz referatów, organizatorzy przewidują moderowane dyskusje specjalistów – praktyków i teoretyków – z zakresu szeroko pojętego prawa konsumenckiego.

 

Ramowy Program Konferencji

I dzień – 15 czerwca 2023 r. (czwartek)

 

    • Powitanie

    • Wystąpienia prelegentów zagranicznych

    • Panel dyskusyjny I – Pozycja prawna konsumenta na współczesnym rynku sprzedaży

    • Panel dyskusyjny II – Pozycja prawna konsumenta na rynku cyfrowym

    • Panel dyskusyjny III – Konsument na rynku energii

    • Panel młodych naukowców.

II dzień – 16 czerwca 2023 r. (piątek)

 

    • Wystąpienia prelegentów krajowych

    • Panel dyskusyjny IV – Nowe technologie na rynku usług medycznych a prawa konsumenta

    • Panel dyskusyjny IV – Ochrona konsumenta na rynku finansowym

    • Zakończenie

 

Prezentacje Młodych Naukowców

Organizatorzy przewidują w pierwszym dniu konferencji dodatkową sesję naukową, w ramach której wystąpią młodsi pracownicy naukowi, doktoranci oraz studenci prezentując wystąpienia w ramach panelu młodych naukowców, poświęcone tematyce konferencji.

 

Komitet Organizacyjny

dr hab. Kinga Michałowska, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

mgr Elżbieta Sługocka – Krupa, Wiceprezes Stowarzyszenia Rzeczników Konsumentów

mgr Krzysztof Podgórski, Prezes Stowarzyszenia Rzeczników Konsumentów

dr Błażej Bugajski, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

dr Piotr Kukuryk, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

mgr Paweł Dyrduł, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

mgr Karol Magoń, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

 

Kontakt

mgr Paweł Dyrduł, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

email: 10konferencjakonsumencka@uek.krakow.pl

Stowarzyszenie Rzeczników Konsumentów

email: konferencja@rzecznicy.konsumentow.eu 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *